niedziela, 18 marca 2012

Ryż z soczewicą i pomidorami

W piątkowe popołudnie stwierdziliśmy z M., że idziemy do znajomego gotować wspólnie obiad. Zebrałam składniki, które miałam w domu i popędziliśmy. Przepis zaczerpnięty jest ze strony zwegowani.pl i zmodyfikowany do naszych potrzeb. Tu oryginał
Bardzo lubię dania sycące, mokre od sosu, urozmaicone, ze składnikami pomieszanymi ze sobą i tworzące spójną całość. I takie właśnie jest indyjskie khitcherie.

Składniki na 3 duże porcje:


200 g ryżu (2 woreczki);
3/4 szklanki czerwonej soczewicy;
duża cebula;
2 ząbki czosnku;
czerwona papryka chili (ja użyłam 3 łyżeczki Sambal Masali);
puszka pomidorów w sosie pomidorowym;
kostka warzywna;
przyprawy kuchni indyjskiej, które lubimy, np: curry, kurkuma, słodka papryka, pieprz cayenne;
sól lub sos sojowy;
kilka gałązek świeżej kolendry;
kilka gałązek świeżej pietruszki;
olej z pestek winogron (lub jakikolwiek inny).

Soczewicę gotujemy w garnku aż będzie miękka.
W drugim garnku gotujemy wodę, kiedy woda zacznie wrzeć, wrzucamy pół kostki warzywnej i ryż. Ryż razem z wodą wchłonie smak warzyw.
Na patelni rozgrzać olej, wrzucić cebulę i czosnek, smażyć aż będą miękkie. Dorzucić soczewicę i ryż. Jeśli nie moczyliśmy soczewicy, dolewamy trochę wody "warzywnej" po ryżu. Zmniejszamy gaz i mieszamy od niechcenia, ale często. Teraz możemy dorzucić przyprawy - kurkuma, curry, słodka papryka, nieco papryki ostrej. Dodatkowo nalewamy trochę wody na spodeczek, rozpuszczamy w niej 3 łyżki pasty Sambal Masala i dolewamy do patelni. Przesmażamy całość - niech składniki się ze sobą pomieszają. Dodajemy pomidory w soku pomidorowym. Zwiększamy gaz i mieszamy, żeby odparować wodę. Na koniec dorzucamy poszatkowane świeże zioła.
Próbujemy i nakładamy ostatnie poprawki, tzn. dodajemy więcej którejś przyprawy.
Nakładamy na talerz, posypujemy szczyptą kolendry lub innego zioła. Ja wzięłam za mało świeżych ziółek z domu - posypałam oregano i też było świetne.





1 komentarz: